mandag 18. april 2011

Yu No Ken Kam Insait!


Dette betyr: "You cannot come in", eller om du vil "Do not disturb". Her på Ny-Guinea snakkes det over 800 språk fordelt på drøye 6 millioner mennesker, og forvirringen er total. Det mest offisielle og utbredte språket kalles "Tok Pisin" og er en slags barnslig form for engelsk som har utviklet seg fra kolonitiden da engelskmenn kom til landet og prøvde å lære de innfødte en ny måte å snakke på. How are you?, er "Yu orait?" og I'm fine er "Mi orait". Andre eksempler er "Sanap" (stand up) og "Sindaun" (sit down). I det store og hele ler jeg litt når de prater her. Hehe

Byen er farlig! Ikke bare frarådes det på det sterkeste å bevege seg ute alene etter mørkerts frembrudd, men det er også områder hvor man bes om ikke å bevege seg i det hele tatt. Det er såvidt jeg får lov å gå ut alene, og overalt er informasjon rundt hvilke forholdsregler man til enhver tid bør ta. De innfødte lever etter an-eye-for-an-eye prinsippet, og legger du deg først ut med noen går det ikke over av seg selv. Det er også mye vinningskriminalitet (ran/overfall/carjacking) her i tillegg til voldtekter av begge kjønn, så det gjelder å passe på hva en driver ned.

Jeg har selv ansatt en liten "bodyguard", Jack, som følger meg rundt på kveldstid og sørger for at ingen plager meg. Jack hører selv til en av klanene av innfødte på øya og virker som en effektiv buffer mellom meg og dem. Så langt bare smil og se. :-)

Ellers kan jeg melde om at NetCom tydeligvis ikke har noen roamingavtale med Ny-Guinea, for her er det kun nødsamtaler som er mulig for meg. Ergo vil det ikke være mulig å nå meg på noen enkel måte så lenge jeg er her. Skulle det være noe, send mail på gmail-adressen min, den skal jeg prøve å sjekke i hvert fall hver kveld.

Spennende land dette her, men nå er et på tide med litt søvn, eller "Silip" (sleep) som det heter på lokalspråket! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar