søndag 10. april 2011

Monkey Business på Bali

"Gjerningsmannen beskrives som liten, hårete og klåfingra med både hender og føtter - og så hadde han hale." Slik kunne rapporten sett ut dersom jeg ikke hadde greid å fått tilbake solbrillene mine og måtte politianmeldt tyverier. Rampete apekatter på Bali! Og noe av det som morer dem mest er å stjele kameravesker, solbriller, sandaler og annet de kan få tak i av turistene og ta dem med seg opp i trærne og sitte der og erte. Heldigvis er mat enda mer spennende så måten vi løste mitt problem på var å kaste opp nok små bananer til at han ikke hadde muligheten til å holde fast på solbrillene samtidig med å få tak på maten. Det var rett nok de lokales idé dette. Undertegnede hadde allerede begynt å leite frem et par større steiner..

Bali er ganske annerledes enn Jakarta - i hvert fall om man holder seg i turistdelene av øya. Handelsområdet Ubud er ganske spesielt og består av 4 forsteder med hvert sitt håndtverksområde. Overalt er det salgsboder og utstillinger samtidig med at de fastboende holder til midt oppi det hele med dagligdagse ting som klesvask og matlaging.

Det er ikke så ille dyrt å være nordmann på Bali. Eksempelvis koster det i underkant av 400kr å leie en bil med sjåfør for en hel dag (9t). Jeg gjorde dette et par dager da det viste seg å være en kjempefin måte og komme seg rundt på. Dersom man ikke bare er på besøk for å surfe og shoppe er det massevis av ting å se. Jeg fikk blant annet overvært en klassisk dans/skuespill og besøkt en av kaffeplantasjene. Der fikk jeg også smakt på den smått berømte Luwak-kaffen som er kalt opp etter det dyret kaffebønnene passerer gjennom før de blir høstet av mennesker. Spesielt.

I tillegg var vi langt til fjells og så på en av Balis vulkaner, samt flere templer rundt omkring. Morsomt å se at selv etter hundrevis av år er det knapt nok modernisering å spore i Balinesisk byggeskikk. De bygger og bygger i stein fremdeles akkurat som i riktig gamle dager, og selv i turistsentrene står tårn, spir og skulpturer side om side med logoer fra KFC og Starbucks. Jeg var også og så på flere såkalte "ris-terrasser" hvor de lokale har laget store trappetrinn i fjellsiden og så ledet vann til disse for å muliggjøre dyrking av ris på steder hvor det ikke er flatt. Litt av det samme Inka-indianerne drev med borte i Peru! Høydepunktet kulinarisk sett var å sitte barføtt i sanden og se solen synke i havet mens det i bakgrunnen ble tilberedt sprell levende sjømat over åpen flammene.

Ellers var oppholdet på Hard Rock Hotell absolutt å anbefale. Øyas største swimmingpool (som jeg ikke en gang var uti!), flotte rom, treningssenter og utrolig masse bra musikk som ble spilt overalt en beveget seg. Og de skulle aldri ha signaturer på noen papirer. Der på Hotellet kaltes dette Autograf må vite. ;-)

Mastercardet mitt som går under navnet "One Card to rule them all" gav meg litt problemer i utsjekken fra hotellet samtidig med det nektet å gi meg kontanter på flyplassen. Det var derfor med litt urolighet jeg satt på flyet til Øst-Timor og fylte ut feltet på ankomstskjemaet hvor det stod: "If You are not working in Timor-Leste how will You provide for your stay?" Saken ble ikke bedre da jeg ved landing ble møtt av en kø i retning en luke hvor det stod "ankomstavgift $30". Gode råd var dyre så jeg hoppet ut av køen, tok på meg en svært alvorlig mine, og smatt etter noe flypersonale inn en dør på siden. Det gikk.

Etter bagasjefangst og passkontroll var jeg "Home free" og klarte etter litt å lokalisere en minibank. Denne snakket heldigvis samme språk som kredittkortet mitt og jeg tok ut maksbeløpet 2 ganger bare for å være sikker på ikke og havne i samme situasjon igjen. Og Hard Rock Hotel til $230 per natt er bytta ut med East-Timor Backpackers til smått sympatiske $12. Det er tross alt Asias fattigste land jeg er i nå. Jeg får ut og utforske litt! Tror det meste her borte lar seg ordne med litt hjelp av døde, amerikanske presidenter. ;-)

Edit: jeg måtte fjerne bildene fra dette innlegget da det er umulig å finne en uplink stabil nok til at jeg får lasta dem opp. Internett "låner" vi visstnok av en ukjent nabo et sted og jekker det opp med en booster. Strømmen har for øvrig også gått 2 ganger siste 40min så nå kjører vi på diesel. Tilstander! He he

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar