mandag 25. april 2011

Bula! It's Fiji-time!



Det er to ting du trenger å vite for å klare deg lenge på Fiji. Det første er ordet "Bula" som betyr både hei, hvordan har du det, og skål! Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hører Bula ville jeg forlatt Fiji og gått i pluss. Det andre man trenger å sette seg inn i er "Fiji-time". Kort fortalt betyr det at alt er forsinket alltid og at det ikke nytter å stresset noe sted.

Som nevnt ble starten av oppholdet på Fiji en smule forsinket. Når det er sagt ville fet uansett ikke vært nok tid, for her er det både mye å se og mye å gjøre! Når jeg er på reiser av denne typen er det mye bare for å orientere meg litt i verden og eventuelt komme tilbake for en lengre periode om det er et sted jeg liker. Filippinene er et slikt land, og nå er også Fiji på denne lista!

Takket være grenseløse forsinkelser kom jeg meg til sjøs først lørdag morgen. Nede på.stranda traff jeg en engelskmann og en østerriker ute i samme ærend som meg selv og vi fant fort tonen. Første døgnet ble tilbrakt på Beachcomber Island som igrunn bare er et resort med sand rundt (det tar 15-20min å lakken rundt hele øya). Likevel var det godt med folk der, nærmere 200 personer, så stemningen var upåklagelig hele døgnet!

Det er likevel begrenset hvor lenge jeg holder ut på stranda før kjedsomheten tar meg så neste dag bar det videre i båt til Mana Island. Forholdene er noe større her, 2,5t å lakken rundt, og det er tilogmed en liten landsby med fastboende. Sistnevnte var supert ettersom en lokal helt, Moses, tok meg og et par andre gutter med ut på havfiske første kvelden! Fisk fikk vi også, men etterhvert ble det nesten mer interessant å fotografere den fantastiske solnedgangen enn å følge med på snørene. Tilbake på land bar det hjem til Moses' hus i landsbyen hvor vi fikk hilse på høvdingen, og ikke minst spise fangsten vår tilberedt på lokalt vis. Super dag!

Neste morning var det opp tidlig og ut i båt med King David for litt sightseeing og øyhopping. (Jepp, vestlige misjonærer har satt sitt preg på dette landet også - og ikke minst på hva slags navn folk blir gitt. I tillegg til Moses og forannevnte Kongen var det også en Miriam og en Samuel jobbende på hostelet.) -Turen gikk blant annet til Monuriki Island som er øya hvor filmen "Castaway" m/Tom Hanks ble spilt inn. Vi hadde naturligvis med oss en Wilson volleyball på turen og fikk tatt masse fine bilder. Ellers støtte vi på en hel stil med delfiner underveis og fikk kasta oss i vannet for å svømme litt med dem. Det ble også tid til litt snorkling ute på korallene før der bar hjem til middag. Sulten, solbrent og sliten. :-)

Nå sitter jeg på terrassen og nyter en kald cola mens jeg lurer på om jeg må lage meg en facebook-konto. Det er så mange hyggelige mennesker en møter underveis, og jeg begynner nesten bli lit lei av å hele tiden forklare hvorfor jeg ikke er på facebook.. Vel, nå er det en ti minutters tid til båten skal være her for å kjøre meg tilbake til Suva og flyet videre til Melbourne i ettermiddag. Men som alt annet opererer den båten naturligvis med "Fiji-time" så jeg antar tidligst om en drøy time er mer aktuelt. :p

Ja, en ting til. Her på Fiji handlet jeg også den til nå dyreste souveniren på turen. Det er noe jeg alltid kommer til å ha med meg hvor enn jeg går, og som jeg aldri kan gi fra meg. Jeg tipper spesielt Pappa vil ha sansen for denne. ;-)

Vinaka! Jeg må finne mer is. Det er altfor varmt her for en nordmann.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar