søndag 22. januar 2012

Mye moro i Miami


New York blir blant annet kalt "byen som aldri sover", uten at jeg helt skjønner hvorfor. Da jeg var der for et par år siden var det helt klart kroken på døra ved et gitt klokkeslett på flere av stedene vi besøkte. Dette er imidlertid IKKE tilfelle her i Miami hvor det er åpent 24-7! Dersom en er redd for å gå glipp av noe er det med andre ord svært vanskelig å få lagt seg til å sove her sør i Florida. Nesten umulig vil jeg si. :-)

Like fullt, vi hadde planer om å dra en tur til Everglades for å se etter alligatorer, og ettersom pickup var før 10 på morningen ble en nødt til å legge seg noenlunde i tide dagen i forveien. Det gikk sånn noenlunde bra og vi kom oss opp og avgårde når vi skulle. Everglades er et digert sump-område sør i California som i all hovedsak består av 20-30cm dypt vann og en masse gress. Hvert gresstrå kalles en "glade" - derav navnet, ettersom det er et meget stort område som ser ut til å fortsette evig når en er midt oppi. Everglades er tilholdssted for massevis av alligatorer, slanger, og ulike fugler. For å navigere seg rundt er det mest praktisk å bruke en spesiell båt som har propellen plassert oppe i luften i stedet for nede i vannet. Siden vannet er så veldig grunt ville noe annet vært veldig upraktisk. Ettersom det er USA vi er i, er ikke motoren av den minste typen heller - vi ble fortalt at V8'ern som duret bak oss leverte 420hk av kapteinen som kjørte oss rundt. Det gikk ganske godt unna. :-)



Turen var ganske morsom den og vi så både alligatorer i friluft og fikk en frisk kjøretur i sumpen. I etterkant var det også et kort show på land med blant annet "alligatorwrestling" uten at akkurat dette imponerte meg nevneværdig. Da var det heller andre ting som skjedde (en tilskuer med epileptisk anfall og en buss som brøt sammen) som gjorde større inntrykk. Uansett, det var artig å ha vært og sett og det kostet ikke stort så jeg vil anbefale andre som er innom Miami å ta turen og se selv. Det går ikke minst an å kjøpe seg en røkt alligatorpølse! :-D



Ellers var også siste kvelden vår på tur her i Miami, og en aldri så liten festmiddag var planen. Målet ble lagt til Morton's Steakhouse som er en kjede i USA med _ekstremt_ høy kvalitet på maten. Servitøren vår prøvde å få meg til å kjøpe hummeren Larry, men etter å ha hilst litt på ham bestemte jeg meg for at jeg ikke ville være delaktig i å volde hans død og gikk heller for en biff. Angret ikke på det i etterkant - maten var utsøkt. :-)


Det ble tid til litt shopping også, en tur på Hooters, en tur på Hard Rock Cafe, og en tur på stranda (naturligvis). South Beach er verdt et besøk selv om både meg og Joffen var enige om at vannet nå begynte å bli i kaldeste laget. Jeg tror faktisk det nærmet seg så lavt som et par og tyve grader her!


Siden vi nå en gang er i Miami ble det også tid (for min del) til å ta en liten svipptur innom Miami Ink (kjent fra TV-serien med samme navn). Jeg har ikke sett på dette programmet selv da jeg ikke er blant dem som har TV hjemme, men Lars kunne bekrefte at han kjente i hvert fall han ene bak disken fra TV. Så da fikk vi sett litt kjendiser også. (Hotellet vårt lå forøvrig vegg i vegg med bygningen hvor de i sin tid spilte inn deler av filmen Scarface med Al Pacino.) :-P



Turen nærmer seg over for denne gang og snart rettes nesa mot Europa. Lars fikk etter iherdig innsats under hvert ledige øyeblikk på hele turen, omsider nådd 500 tower-bucks i TinyTower og kjøpt seg Infinity-liften. Joffer melder videre om at podagraen til slutt kom tilbake i tåa. Med andre ord kan det virke som om vi har fått utretta det vi kan i denne omgang, og at det for enkelte er på høy tid å komme seg hjem igjen til grovbrød og treningsapparater.

Neste tur blir til Svalbard i påskeferien. 3 forsøk på å se isbjørn for min del. Håper jeg lykkes denne gangen. :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar