søndag 6. juni 2010

Verdens farligste by?



Er et av navnene Caracas har pådratt seg i senere tid, så det var med en smule skepsis vi ankom Venezuela. Etter å ha lett rundt flyplassen i noen minutter etter en minibank som aksepterte internasjonale kort fant vi til slutt en, fikk tatt ut noen penger, og ordnet oss transport til byen. I en bil uten speedometer viste det seg.

Hotellet var vanvittig bra, men det forventet vi på en måte også med bl.a den spanske kongefamilien og flere internasjonale artister på gjestelisten. :)

Litt ødelagt av jetlag var vi oppe før 7 dagen etterpå og fikk tid til både en times trening og litt SPA på hotellet før frokost. Deretter bar det ut på byen og ned i T-bane nettet. Vi kom oss frem til sentrum, og etter 3 mislykkede forsøk på å finne frem til Simon Bolivars fødested og andre seerdigeter, viste det seg at joffen hadde gått med kartet opp ned hele tiden. Jadda... Det positive var at vi på ene forsøket havnet i en park vi ikke hadde fått se ellers. Jeg tok visstnok bilde av en viktig bygning der, for en vakt var borte og skulle ta meg til å slette bildet fra kameraet. Uheldigvis for ham snakket han ikke engelsk, så bildet har jeg fremdeles.

På ettermiddagen tok vi turen fra Tacas til Tacas og spiste bl.a noe nydelig Serranoskinke og parmesan, før vi endte opp i nærheten av hotellet og i prat med noen lokale. Vi var ikke hjemme før etter midnatt, og ikke på noe punkt følte jeg meg utrygg.

Det er klart, Caracas har et problem med kriminalitet men med sunn fornuft og et ok kart er det ingen problemer med å gå rundt selv etter mørkere frembrudd. Det er imidlertid en by full av kontraster så det er kort vei fra slumstrøk til kjøpesenter.

Dagen etter var vi på shopping og fikk brent av litt penger på solbriller og klær, og så bar det videre mot Equador.

Alt i alt en veldig spennende by, og jeg anbefaler absolutt et besøk, men dra gjerne 2. :)

1 kommentar: