tirsdag 8. desember 2009

Topp i Thailand! (men patetisk i Pattaya)

Da er vi kommet til siste besøk på turen, Thailand. Vi fløy direkte fra Phnom Penh til Bangkok, og tok en taxi fra flyplassen ned til badebyen Pattaya. Martin, en tidligere leieboer av joffen har bosatt seg her nede så planen var å besøke ham når først vi var i Thailand. Pattaya slo seg opp under Vietnamkrigen da det var en flyplass der nede som ble brukt av amerikanske tropper til å frakte ut sårede og døde tilbake til USA. Når soldatene hadde fri dro de fra basen og ned til pattaya, og således tiltrakk de seg en del thailandske jenter og etterhvert blomstret businessen opp rundt den lille byen.

Nå er det etter min mening gått over alle støvleskafter og i ytterste konsekvens endt opp med å bli et sted som er til tider direkte perverst. Det er en stor overvekt av mindre pene, overvektige og til en viss grad tilårskomne mannlige turister her som man støtt treffer på leiende rundt på både dette og hint. Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen utpreget moralens vokter, men jeg har mine prinsipper. Jeg har også reist veldig mye rundt i verden og sett mye rart, og akkurat downotown pattaya er noe jeg ikke trenger å se en gang til tror jeg. Selv Las Vegas var et presentabelt sted i forhold til dette her..


Men heldigvis, viste det seg, fins det også andre sider av Pattaya. Utsikten fra hotellet på morningen er slett ikke værst og temperatur og vær er helt topp. Det er billig både å spise og drikke, og plenty av muligheter til å finne på ting. Spesielt vannsport finnes det mye av og er man glad i parasailing var det til enhver tid en titalls skjermer i lufta ute på sjøen som beveget seg frem og tilbake over horisonten. Høyrebeinet mitt er derimot ikke helt i form enda så det ble ikke noe av det der på meg denne gangen heller. I tillegg greide jeg faktisk å bli sengeliggende en dag i Pattaya. Jeg må ha spist, eller drukket noe kvelden før som magen min ikke ville ha for den holdt meg på hotellrommet en hel dag med konstant store protester hver gang jeg prøvde meg på å gå ut en tur, eller spise noe. Hrrumf.



En ting jeg er veldig glad i er dyrehager. Og utenfor Pattaya har de en som heter Sriracha Tiger Zoo! Inngangsbilletten var ikkeno å snakke om, og vi fikk både tiger-, krokodille-, og elefantshow for pengene. Det var også mulig å ta bilder med flere av dyrene, noe jeg satte stor pris på. Jeg skal ikke snakke dårlig om alle pattayas innbyggere, for jeg fant definitivt noen likesinnede også blant dem:


Men samme hvor morsomme apekatter er var det likevel tigerungene som gikk av med seieren når det gjaldt min oppmerskomhet. Dessverre var det HELT umulig å få tigern med seg hjem samme hvor mye jeg var villig til å bla opp av rester fra feriebudsjettet.. :-(


En annen ting de gjorde i dyrehagen her var å benytte surrogatmødre for å fø de mange tigerungene som fantes der. Og hva falt valget på? Ei orntli diger grisepurke! Når jeg tenker meg om er det hele kanskje ganske naturlig.. de voksne tigrene ble jo foret på kjøtt (av bl.a gris) de også, så hvorfor skal ikke også de små tigrene få næring fra samme sted. hehe det var uansett et pussig syn det der. Og grisepurka så ikke ut til å lide noen last i det hele tatt.


Andre ting jeg fikk gjort i dyreparken var å se en elefant gå på stram line (wire):


-Holde en sort skorpion:


..klappe en elefantunge, se en dyretemmer putte hele hodet ned i gapet på en krokodille, se tigre hoppe gjennom brennende ringer, og (uten hans viten) melde joffen som frivillig fra publikum til å delta på elefantshowet og bli tråkket på. Hehe, det var i det hele tatt en morsom dag i dyreparken.


Dagen etterpå var vi en tur i Pattaya Underwaterworld hvor oterne helt klart var de morsomste å se på. Jeg må finne ut hvor det går an å få tak i en oter her til lands, for makan til artig dyr har jeg sjelden sett. Ellers var det flere andre ting å se på også her såklart. Jeg legger ut non bilder:




Etter fire dager er tidsbudsjettet vårt brukt opp og tiden kommet til å pakke sekkene og komme oss heimover til Noreg, snø og JUL igjen. Det har vært litt pussig å se alle juledekorasjonene hele veien mens vi har vært ute og reist.. jeg må innrømme jeg så langt ikke har greid å opparbeide meg noe snev av julestemning selv. Hele "rammen" rundt det hele mangler på en måte og den må tydeligvis til for at det skal bli no ordning på det for min del. :-)

Men, en ting rakk vi i hvert fall å få gjort i Thailand før vi nå vender nesen hjemover.. og det var å få handlet den obligatoriske skreddersydde dressen! ;-)

(Faktisk fikk vi også med oss en fotballkamp her i Pattaya. jeg hadde ikke med meg fotballtrøya fra Norge slik som min reisekamerat Joffer Gerrard, men siden vi var i thailand fikk jeg skreddersydd en piratkopi veldig lik den til mitt eget lag. Jeg vurderer å bruke den under julebordet til supporterklubben senere i år. hehe)

Kop kun khap. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar